Lékárny na křižovatce Lékárny na křižovatce

Lékárny na křižovatce

21. 12.2020

Rok s covid-19 změnil v našich životech hodně, mj i dlouhodobou nedůvěru v nakupování léků na internetu. Nakupování online se stalo nezbytností, zvlášť v dlouhých obdobích omezených kontaktů a mimořádných opatření. „Změnili se zákazníci, investice i my,“ shrnul zakladatel první a největší lékárny na českém internetu PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA.

Po první covid vlně jsme mapovali změny v přístupu zákazníků a fanoušků Lékárna.cz ke svému zdraví. Třetina se tenkrát divila a říkala: O svoje zdraví jsme se starali vždycky a budeme v tom jen pokračovat, jen s větším akcentem na hygienu rukou a ochranu obličeje. Naproti tomu druhá třetina se divila, proč by měli něco v životě měnit, že je to všechno jen hysterie a nehodlají jí podléhat. No a třetina odpovídajících se pak shodla, že prevence je pro ně teď důležitější: častěji si myjí ruce a obličej, vyhýbají se davu, nesahají venku nebo v městské hromadné dopravě zbytečně na místa, kterých se dotýkají ostatní. Nosí s sebou antibakteriální gel a víc myslí na svoji imunitu, takže přidali pohyb a zdravější stravu, užívají vhodné doplňky stravy. Konec léta a začátek podzimu ale ukázal, že tahle poklidná jarní rozhodnutí později hodně změnil strach a tvrdá mimořádná opatření. Poptávka po lécích, doplňcích stravy na podporu imunity od půlky září prakticky neklesala.

Obchodník s léky z toho přece musí mít radost…

Obchodník s léky ano, ale jsem profesí lékárník, takže vidím ještě další souvislosti. Optimisticky hodnotím tu snahu změnit přístup k sobě samým, ke svému zdraví, o které se víc a aktivně staráme. Utrácení v lékárnách má ale bohužel i stinnou tvář, kdy nenakupujeme jen to, co opravdu potřebujeme, ale vydatně i to, co si třeba jen myslíme nebo někde slyšíme, že pro zdraví potřebujeme. Nebo co je v akci, mega balení.

A co byste doporučoval vy?

Myslet na svoje zdraví každý den. Určitě je rozumné chránit se rouškami, mýt si a dezinfikovat ruce, nechodit nákaze naproti. Ale nadměrná spotřeba pilulek různého druhu nám zdraví na poslední chvíli nezachrání. Protože kdo se o sebe dlouhodobě stará tím, že zdravě a přiměřeně jí, má dost pohybu, pokud možno nekouří a alkohol pije s rozumem, tak jeho zdraví tyto doplňky a vitamíny ani nepotřebuje. A když už, pak rozumně vybrané a v přiměřeném množství a ve správný čas. Proto investuji mj. i do odborného poradenství na Lékárna.cz, aby lidé měli kdykoli a odkudkoli přístup ke kvalifikované radě lékárníků a k tomu, co opravdu potřebují. A podle toho si vybrali cestu ke svému zdraví. Rozšířili jsme online odbornou poradnu a uvedli do provozu i chat, kde jsou odborníci připraveni poradit od pondělí do pátku od 8 do 22 hodin. Měníme standardy komunikace se zákazníky a vůbec péči o ně.

Po čem lidé v internetové lékárně touží?

Po všem, co jim může pomoci na cestě ke zdraví – takový sortiment pro ně pečlivě vybíráme. Takže nejen volně prodejné léky, doplňky stravy a vitamíny s minerály, ale také dermokosmetiku, drogerii nebo elektropřístroje se zdravotními benefity. Protože i přes hrozbu covidu stále žijeme naše běžné životy a myslíme na svoje děti, blízké, chceme zdravě jíst i žít. Pro všechny aspekty zdraví nabízíme nějaké řešení, pomoc. Zdravá strava je dlouhodobě výstavní kategorií našeho e-shopu – ořechů, semínek, náhrad sladidel, různých diet, čajů a nápojů, pomazánek máme opravdu ohromnou nabídku. Pečlivě ji vybíráme, často potěšíme nějakou výhodnou akcí, zkoušíme sami na sobě různé recepty, rady. Letos jsme rozšířili kategorii dentální hygieny, péče o zuby také získává pozornost, přidali jsme do nabídky kontaktní čočky, nabízíme renomované značky a kvalitní čočky, nic přebalovaného v Asii. Mimochodem, zaznamenali jsme silný trend u našich zákazníků preferovat domácí a kvalitní produkty, o čínské zboží přestává být zájem a lidé nám neváhají zavolat, aby se poptali, odkud konkrétní zboží pochází. V covidovém roce samozřejmě vedly prodeje roušek (prodali jsme jich 3000× víc než loni), dezinfekcí a antibakteriálních gelů na ruce (18× víc), doplňků na podporu imunity 3×, vitamínu D 2×. Poptávku po tomto zboží samozřejmě určuje doba a mimořádná opatření související s ochranou zdraví. Ostatně na Lékárna.cz se ukazujeme růst prodejů sortimentu souvisejícího s nákazou každému, kdo má zájem – naše specialita s názvem „koronINDEX“ zpracovává data každý den a zobrazuje je do přehledného grafu (www.lekarna.cz/koronaindex/). Celoroční křivka má skutečně zajímavý průběh.

Říká se o vás, že jste naučil Čechy nakupovat léky na internetu: založil jste Lékárna.cz v době, kdy se spousta lidí na internetu teprve rozhlížela, a dnes je největším e-shopem s lékárenským sortimentem u nás. Pokud covid-19 změnil zákazníky, v čem se podle vaší zkušenosti musí změnit lékárenství?

Celý letošní rok nám ukazuje, jak důležitá jsou bezkontaktní řešení-včetně komunikací s lékaři. A to už se nezmění. V Lékárna.cz jsme udělali kroky k tomu, aby měli pacienti na internetu po ruce lékárníky. Teď je potřeba rozšířit ještě dostupnost léků, které předepisují pacientům lékaři. Protože léky na recept můžete vyzvednout jen osobně v lékárně, i když existuje vyspělé online lékárenství se zkušeností. Lékaři se v roce covidu museli rychle přeorientovat na telemedicínu – a ruku v ruce s ní musí jít i telefarmacie, jako je to obvyklé jinde v Evropě. Takže pacient musí mít možnost komunikovat v určitých nebo nezbytných situacích s lékařem elektronicky a bude mu vydaný a zaslaný e-recept. To už i v ČR vcelku úspěšně funguje. Ale ještě musí následovat rozvoj e-dispenzace (výdej léků v lékárnách spojený s předáním potřebných informací o správném užívání, dávkování a uchovávání léků, popř. o jejich vedlejších účincích), e-coachingu a e-compliance (dodržování předepsaného léčebného režimu), aby to byl opravdu rozvoj a přínos pro pacienty. A tady se Lékárna.cz chce a bude angažovat. Pokud vás – stejně jako nás – překvapuje, že se ten rozvoj zastavil na půli cesty a ani události letošního roku ho výrazně neposouvají, pak máte pravdu. Chci být ale optimista a věřím, že až se aktuální situace s výskytem covid-19 zklidní, dojde v Parlamentu ČR i na téma „rozvoj medicíny a farmacie“. Lékárna.cz se v tom chce a bude angažovat, ostatně má za sebou už víc než 20 let zkušeností a byla první, kdo možnost nakupovat léky na internetu před lety prosadil a zrealizoval. 

 

PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA (54), absolvent Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. V roce 1999 založil společnost Pears Health Cyber a Lékárna.cz. Celý svůj profesní život se věnuje inovacím komunikace ve zdravotnictví a využívání možností moderních technologií. Dlouhodobě naplňuje vizi o větší dostupnosti zdravotní péče prostřednictvím právě moderních technologií. Je jedním ze zakladatelů České asociace provozovatelů internetových lékáren v Praze a členem představenstva Evropské asociace internetových lékáren v Hamburku. Je také členem MENSA ČR, České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně a České lékárenské komory. Od roku 2019 je certifikovaným poradcem v oblasti lékového poradenství České lékárnické komory a přednáší jako host na Biomedicínské fakultě ČVUT.

https://www.lekarna.cz

Fotogalerie


Podobné články


  • Oblíbený fotbalový kemp akademie FC Internazionale Milano pro děti i v létě 2021 Oblíbený fotbalový kemp akademie FC Internazionale Milano pro děti i v létě 2021
    Sport Svět Lidé

    Oblíbený fotbalový kemp akademie FC Internazionale Milano pro děti i v létě 2021

    Před dvěma lety se začínalo na zelené louce se šířením filosofie mládežnické akademie Interu Milán v České republice, od té doby se hodně změnilo. Hlavní myšlenkou Inter Academy je šíření úspěšné metodologie Inter při práci s mládeží po celém světě. Díky podnikateli Marku Frndovi, který je partnerem FC Internazionale Milano v projektu Inter Academy pro Českou republiku, je tyto myšlenky možné šířit i u nás.

    04. 01.2021

  • Krug ambasáda v restauraci The Eatery Krug ambasáda v restauraci The Eatery
    Styl Restaurace

    Krug ambasáda v restauraci The Eatery

    Krug vždy dostával své pověsti prvního a stále jedinečného šampaňského domu, vytvářejícího každý rok od svého založení pouze prestižní šampaňská vína. Tento šampaňský dům byl založen v Remeši roku 1843 Josephem Krugem, nekonformním vizionářem s nekompromisní filozofií. Pochopil, že skutečnou podstatou šampaňského je potěšení, a jeho snem bylo nabídnout rok co rok to nejlepší šampaňské, bez ohledu na meziroční výkyvy počasí. Již šestá generace rodiny Krug pečuje o tento sen a obohacuje zakladatelovu vizi a savoir-faire.

    30. 12.2020

Developed by MadFox design